Sista stoppet i Bergen

Under februari och mars månad så befann sig jag, Kadir och Adem i Sverige och Norge. Vår riktiga semester tillsammans och första gången Kadir befunnit sig i Sverige/Norge, Norden och Europa överhuvudtaget.
Han hade innan varit på Cypern, när han gjorde sin militär så gjorde han en liten del där, men allt från flygning, mellanlandning och vad Sverige/Norge har att erbjuda har han aldrig varit med om tidigare.
Förutom från turister och mig på plats i Turkiet.
Det var stora förväntningar från min sida på hur han skulle reagera och tycka om allting.
För helt ärligt talat, Turkiet och Norden skiljer sig ganska så mycket och framför allt min bakgrund och uppväxt i Sverige mot Kadirs bakgrund och uppväxt i Turkiet. Det är som natt och dag på många plan.
Men jag fick äntligen chansen att visa MITT Sverige med allt vad det innebär som ex. Gekås, shopping i Nordstan, Ikea, besök hos farmor, Skara-Skövde, spårvagn och Universeum, Ishockey, bowling, gamla stan och så mycket mer än det.
Jag har redan berättat och visat bilder från våran Sverigevistelse. Det kan ni läsa och titta på i kategorin Sverigeresor. Länk hittar ni här nedan.
Här kommer fortsättningen på våran resa, över till Norge. Hoppas att ni orkar läsa allt och titta på bilderna.
Tidigt på morgonen så åkte vi från Stockholm och Arlanda över till Norge. Resan gick bra och var ganska så kort men Adem sov som tur var.
Väl på plats i Norge hade vi sedan 7 (!!!) timmar att fördriva. Jag hade föreställt mig det värsta både med Adem och hans mat och sovrutiner. Hur och med vad ska vi aktivera honom så länge.
Och sedan priserna på mat på flygplatsen. Vi måste ju äta men Norge är Norge och deras priser är….höga. Dessutom är flygplatserna alltid så mycket dyrare än resten av landet, vart man än är.
Men allting gick förvånansvärt bra. På flygplatsen så fanns det ett flygplan med rutchkana för barn.
Våran räddning! Dessutom kom och gick det barn hela tiden så Adem hade fullt upp.
Maten åt vi från Pizza hut och priset var helt okej precis som maten.
Och pricken över i´t var att Adem var vaken och höll igång hela tiden, 10 min innan vi fick borda så blev Adem gnällig och trött och sedan somnade han i min famn och sov hela resan till Bergen.
Adems flygresor denna gång var rena drömmen eftersom han sov från start till landning varenda gång.
Vi kunde inte ha mer tur.

Väl på plats i Bergen så var det underbart att se min syster igen och självklart PilotPeter med. Just då var min syster gravid, Med Liam i magen och hon strålade verkligen.
De hade så mycket nytt och kul att visa oss och jag kände direkt att dagarna inte kommer räcka till men vi gjorde verkligen vårat bästa för att göra så mycket på så lite tid vi kunde.
Bergen är Europas regnigaste stad och det var väl inte helt förvånande att det spöregnade när vi kom första dagen, men det gjorde oss ingenting.
Vädret är det minsta vi bryr oss om när vi besöker Sverige, så länge det inte påverkar några tåg eller flyg.
Första kvällen tog vi det lugnt och försökte bara landa i allt.
Men dagen efter körde vi på med en gång. Första stoppet var centrum och på väg ditt fick vi se sommarhuset som Norges kung äger. Ett ”litet lagom fint hus”
I centrum så åkte vi upp till flöyen och fick se Bergen från ovan. Dessutom lekte Adem i lekparken en stund och fick bekanta sig med snö för första gången.
Någon trillade i backen och det var varken Adem eller min gravida syster, som tur var, utan jag såklart.
En riktigt duns ner i marken men som tur var så fick jag inte ont efteråt.
Efteråt så gick vi på fisktorget och på Bryggen, Kadir och Peter besökte en liten fiskebutik och Linda och jag spanade i skyltfönster. Det var jättemysigt och vädret var helt okej, uppehåll från regn och uppfriskande.
Sedan var det dags för lunch och Oh my…det kan ha varit resans bästa mat kanske.
Om Kadir får bestämma så tyckte han nog bäst om Piden vi åt innan bowlingen i Stockholm men jag väljer nog detta.
Lunchen intogs på Big horns och jag tog en stek med massa gott till.
Adem var också jättenöjd och han tyckte om majskolven som han fick till sin mat.
Proppmätta så åkte vi sedan hem.

Dagen efter så var jag och Linda in till mataffären och handlade, jag köpte ett par byxor till Adem på H&M som var på rea. Jag tror de kostade 60 kronor och nu i höst ska han få börja använda dem.
Vi gjorde dessutom ett stopp och köpte var sin frozen yoghurt, så himla gott.
På eftermiddagen sov alla middag men både jag och Adem var alldeles för pigga så vi tittade på norskt barnprogram istället.
Är det något jag verkligen gillar i Sverige så är det pizza, bland annat. Så när de föreslogs pizza på kvällen så var inte jag direkt den som sa nej. Åh, himmelriket. Turkiet har mycket god mat men det är ingenting som slår en riktig god pizza ibland. Och Norsk pizza var lika god som svensk.
Adem åt med god aptit. På kvällen spelade vi kort och det var riktigt skoj, ingenting jag och Kadir har gjort innan men han tyckte också att det var kul.

Sista hela dagen i Norge så åkte jag och Linda in till centrum och kikade i affärer. Även om jag inte köpte något särskilt så var det kul att bara gå runt och titta. Jag bestämde dessutom att dagens lunch skulle vara på Subway
Efter ett par timmar i stan så bytte vi av med Peter och Kadir som hade varit hemma hela förmiddagen med Adem.
Det var deras tur att komma ut lite och de åkte iväg och fiskade. Även om det inte blev någon napp så vet jag att Kadir uppskattade det väldigt mycket och tyckte det var kul att få åka och fiska i Norge.
Under tiden tog vi en powernap hemma, Adem somnade i min systers säng med henne och jag fixade i ordning våran på våran packning. Det var sista dagen och morgonen därpå var det dags för hemfärd.
På kvällen åt vi en riktigt god fiskrätt och det var verkligen ett perfekt avslut på hela våran resa.

5 svar på “Sista stoppet i Bergen”

1. Hur svårt är det egentligen att åka och besöka sverige som turk? har alltid undrat, hört en massa om krångligt med visa hit och dit! hade vart kul å veta 🙂 kram

2. Jag ser också framemot att introducera Finland (och även kanske Sverige som är lite som mitt andra hemland) till min italienare en vacker dag! Och även att få uppleva hans hemland – jag har ju faktiskt aldrig varit i Italien, så har bara fått uppleva en light-version av italiensk kultur på Teneriffa, hehe 😀

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.