Tips på att känna lycka och vara glad, nästan varje dag!

Louise, du verkar vara så positiv och glad väldigt ofta. Bara solen skiner så är allt bra. Jag skulle behöva ha lite av den energin i mitt liv under 2017.
Hur gör du? Har du några tips över att bli glad för de små sakerna när allt känns skit?


Jag
tycker det är bra att jag framställs som en positiv person och jag hoppas min blogg gör Er läsare glada och att ni blir uppmuntrade när ni läser här. Allting är inte bara positivt i mitt liv och jag är inte glad precis hela tiden. Men jag är glad någon gång varje dag och jag känner mig lycklig någon gång, varje dag. Minst. Genuint lycklig och glad för ”ingenting” och allting. Så har det inte alltid varit och jag har inte alltid sett mitt liv från den ljusa sida. Det är nog någonting jag har jobbat upp själv.

Hösten 2012 så fick min mamma besked att hon hade lungcancer. Ett tag senare så visade det sig att det var en elakartadtumör och cellgifterna hjälpte inte. 3 månader efter cancerbeskedet så blev hon inlagd på sjukhuset i Skövde och jag åkte med första, bästa flyg till Sverige. Jag visste inte om jag skulle hinna fram i tid men det gjorde jag. Jag och min syster spenderade nästan 4 veckor på sjukhuset med mamma innan hon somnade in. Då var jag gravid med mitt första barn, mammas första barnbarn. Som ni förstår så är detta en otroligt jobbig tid och upplevelse men idag ser jag det också som något positivt.
Jag fick 4 veckor med min mamma i hennes slutskede. När jag fick samtalet att jag måste åka till Sverige, NU, så visste jag inte om jag skulle hinna fram i tid. Vi visste inte om det handlade om några dagar kvar eller någon vecka. Men jag fick mer tid med henne än vad de från början trodde. Min mamma var en riktig kämpe in i det sista. Och jag är väldigt glad för det.
Jag tror där och då, och att vi tog igenom oss tiden efteråt med allt vad det innebar som gjorde mig till en mer positiv person. Jag ser saker och ting från ett annat perspektiv idag, försöker att inte älta småsaker, undviker att skapa onödiga gräl eller konflikter som ändå inte leder till något.
Jag försöker dessutom också att stå på mig mer. Ingen ska tala om för mig hur jag upplever något, en situation eller liknande. Eller hur jag ska eller bör leva mitt liv. Men jag har också förståelse för att andra upplever samma situation eller händelse kanske på ett helt annat sätt än mig själv.
Myntet har alltid två sidor, eller hur?

Och jag är en gladare och mer positiv människa idag än för 4, 7 och 15 år sedan. Det kanske har med mognad att göra, att jag idag har två barn och har båda fötterna mer på jorden än då. Eller att jag inte tar saker och ting för givet för imorgon kan allting ändras. Men jag tillåter mig själv idag att vara glad, positiv och lycklig när jag själv vill och känner för det.

 

Här är 8 tips från mig om hur du kan bli mer glad och positiv i din vardag.

Tre saker.
Tänk ut saker som skulle kunna göra, eller som gör dig glad och lycklig. Vad som helst, stort som litet. Dela sedan upp dessa i tre kategorier.
Kategori 1. Det som är lite ”over the top” Ex. Vad skulle du göra om du vann 265 miljoner kronor, Vilka bilar vill du ha, Om du fick vara kung över ett land och bestämma allt -hur skulle det då se ut. Det som är näst intill omöjligt att vara med om eller få ta del av men som man ändå kan drömma om.
Kategori 2. Det som är stort men inte helt omöjligt. Vart går din drömresa, hur vill du ha ditt bröllop, vilken levande kändis vill du träffa. Det sker inte varje dag eller varje år, men det kan inträffa.
Kategori 3. Vardagliga ting som gör dig glad. Vilken bakelse/bröd/tårta är din favorit, Vad vill du införskaffa dig för plagg till våren, Gillar du sol eller snö mest. Du behöver inte tänka på detta varje dag men någon gång varje vecka ska du kunna hitta något i just denna kategori, nummer tre.
Varje gång du tänker på saker du vill ha, göra, tycker om och blir glad av så sätter du dem i någon utav dessa kategorier. Förhoppningsvis så fylls kategori 3 på mest och du ser saker i din vardag som gör dig glad. Som du annars kanske inte hade lagt märke till men alltid funnits där.

dsc05885-2_517d627b9606ee3316c295e2_53596b0e2a6b22ada58fada0

Förvänta dig inte lycka hela tiden.
Om du förväntar dig att känna dig glad och lycklig hela tiden så kommer du inte känna av det. Det ska komma som en vindpust när du minst anar det och då, precis då så ska du fånga tag i den. Det låter kanske en aningen flummigt men när du väl har hämnat där ett par gånger så kommer du förstå vad jag menar. NU, precis nu känner jag mig glad och lycklig.

Försök inte att pressa fram det.
Nu ska jag bli glad, nu ska jag bli lycklig. Nu ska jag bli glad, nu ska jag bli lycklig…
Nej, det fungerar inte så. Du ska inte tvinga eller pressa fram det utan det ska komma automatiskt. Som en aha-känsla som infinner sig i kroppen. Och som jag skrev i den tidigare punkten, du kommer inte känna av det hela tiden, varje dag. Men lite då och då, ibland mer och ibland mindre. Och jag tror att ju oftare du känner av det, ju oftare kommer den känslan att infinna sig hos dig.

Se det stora i det lilla, inte tvärt om.
Detta låter kanske jättekonstigt, eller löjligt för vissa, men jag kan bli glad över att äta nybakat bröd. Det blir väl de flesta människor som uppskattar nybakat bröd men där och då så gäller det att verkligen känna att ”wow, vad gott detta är. Vad härligt att äta nybakat bröd. Tänk vilken tur jag har som får så gott bröd” Känner du inte den känslan eller tänker så, så ska du alltså inte försöka eller på något sätt övertala dig själv att känna så. Då blir det inte på riktigt. Men ju mer du uppskattar nybakat bröd när du äter det, ju mer kanske du känner glädje över det.
Gillar du att handla på rean? Där är också ett perfekt sätt att känna glädje och lycka. Du hade tänkt att köpa en jacka för 799 kr men nu kostar den bara 349 istället. Vilket kap! Tänk lite extra på hur kul, bra och härligt att du köpte jackan till ett mycket billigare pris. Vem blir inte glad av det?
Stora saker i din vardag, inte små saker. För den jackan hänger inte på rea i rätt storlek varje dag, året runt. Det hände nu och den passade dig perfekt.

11109510_1604316696476403_2174260837486717883_n_553cecbe9606ee6fed45185a

Din omgivning.
Umgås du med energitjuvar så är det svårt att bli positiv och glad själv. Människor som hela tiden pratar illa om andra eller om andras fel och brister är inte något som gör mig till en gladare och positivare människa. Tvärt om, jag blir själv väldigt negativ i min ton då. Och jag kan erkänna att jag hamnar där ibland men då känner jag av det förr eller senare och försöker istället ändra på mig och framför allt sluta tänka negativt om andra människor. Det är inte ett dugg trevligt och jag vill försöka undvika det så mycket jag bara kan. Människor som hela tiden tycker att allt, precis allt är fel, dåligt, tråkigt och så vidare utger en negativ energi. Det måste finnas en balans där.
Jag skulle inte klara av att hänga med en person som bara är positiv och glad precis hela tiden heller. Det känns som personen försöker hålla uppe en viss fasad då. Men på samma sätt hade jag aldrig klarat av att hänga med en person som hela tiden ser allting från den dåliga sidan.
Exempelvis: kaffet var lite för varmt/för kallt, vädret är bara grått, blåsigt, alldeles för varmt eller för kallt, för mycket sol, för lite sol. Det är inget bra på tvn ikväll, för långt till affären för att handla mat, maten smakade inte bra och så vidare.
Den inställningen gör att i alla fall jag känner en viss negativitet i mitt egna liv. Jag är inte glad, lycklig och positiv hela tiden så jag förväntar mig inte att människor i min omgivning ska vara det. Men jag visar gärna båda sidorna av mig själv. Och det behöver jag se från människorna i min omgivning med. Allt är inte bra, perfekt och lyckligt hela tiden. Men det är inte heller mörkt, tråkigt och negativt. En bra balans i min omgivning är vad jag behöver.

dsc02842_534fa52fe087c307999fb422

Tillåt andra att inte känna som du gör.
Du kan ha en fantastisk dag eller vecka, barnen är friska och din kärlek spirar. Livet flyter på och allt känns helt underbart eller hur?
Alla känner inte som du just nu. Din vän kanske är i en svacka, mår dåligt, barnen är sjuka och jobbet kanske är skit. Självklart kan du försöka att muntra upp din vän, men tvinga inte hen att vara glad och lycklig. Låt hen få ta sin tid på sig, få vara negativ och kanske till och med sur och arg. Som jag skrev i förra punkten, man måste hitta en balans och tillåta att det går upp och ner.
Bara för att du är glad och lycklig så betyder det inte att alla runt omkring dig är det. Och vise verse. Mår du dåligt, har fått för lite sömn eller går igenom något jobbigt så tillåt dig själv att vara negativ för att du precis missade världens reakap på den där jackan du ville köpa, eller att killen du spanat in egentligen är gift och har barn. Låt dig själv få vara en surmänniska tills att det känns bra igen. Och tillåt andra att få känna detsamma. Du kan inte styra över andras känslor.

Mer attraktivt.
Jag personligen tycker det är mer attraktivt att möta människor med en positiv inställning. Det kan vara kassörskan på Ica som ler och önskar en trevlig dag, en vän som berättar om hur senaste dejten var helt fantastisk och hen har träffat ”the one”. Eller när man promenerar på strandpromenaden och möter ett par från Tyskland som verkligen ler åt en och man kan känna av att de njuter av det härliga vädret och fina landet som de just nu semestrar i. Det är mycket mer attraktivt än någon/några som ger ett negativt och lite surt intryck. Och det smittar av sig till mig själv många gånger.
Men alla du möter är inte i det glada och positiva stadiet samtidigt som dig. Tillåt dem att vara det. Om jag känner mig glad så försöker jag också att se glad ut och önska en trevlig dag när jag handlar i matbutiken för det kanske smittar av sig. Och nästa gång kanske de känner igen mig för att jag gav just det intrycket. Känner jag mig inte glad så lägger jag inte på ett fejkat leende, då får det vara.

2014-04-19_141631_5362b541ddf2b305deddb97c

Var glad för andras framgång.
Du får vad du förtjänar eller what goes around, comes around är ett bra uttryck att tänka på. Jag har ingen anledning att inte bli glad för någons framgångar så länge det inte påverkar mig till det sämre. Bara för att jag inte har flyt i kärlek, pengar eller livet i allmänt ett tag så blir det inte bättre av att jag önskar sämre för någon annan. Det blir inte bättre för mig och mitt liv om jag inte jublar, klappar händerna eller gör volter när det går bra för andra. Mitt liv är mitt liv och under tiden jag inväntar mina framgångar, stora som små, så kan jag lika gärna klappa händerna för allt bra och positivt som händer i ditt liv, eller hur?
Jag tror också väldigt mycket på karma och använder det mycket i mitt dagliga tänk. Det jag gör för andra idag kommer en dag komma tillbaka i mitt liv. Gott som ont.

Belive-in-magic


Om det är så att du gillade det du just har läst och kan tänka dig att dela med dig av dessa tips så skulle jag bli väldigt glad och tacksam om du klickade på den blåa ”dela” knappen här nedan.
Då delas inlägget i ditt flöde på Facebook till dina vänner.
Du kan också dela den här länken på andra sociala medier om du vill.
http://louiseiturkiet.se/2017/01/19/tips-pa-att-kanna-lycka-och-vara-glad-nastan-varje-dag/
Tack! ♥ 

14 svar på “Tips på att känna lycka och vara glad, nästan varje dag!”

  1. Hej Louise! Ja just nu blev min dag lite bättre,för jag läste ditt fina inlägg;) visst kan man ibland bara vara lite negativ och deppig i vardagslivet och det är ju så fel för man har ju faktiskt det väldigt bra! Så rätt det du säger att vara glad för dom små sakerna varje dag;) önskar dej en härlig dag! Kram<3

    1. Vad glad jag blir att du känner så. Sen måste man självklart få vara nedstämd, ledsen, irriterad också. Man måste få vara allt, lite då och då. Ha en jättebra dag!! Kram

  2. Jag tycker att det är lättare att ha en positiv inställning här i Turkiet än när jag bodde i Sverige. Vet inte om det beror på att jag förändrats eller om jag bara har mer att glädjas åt numer. Men annars har det mkt med dagsformen att göra. Om jag är hungrig, hormonell eller trött så är det hemskt synd om mig och allt och alla är dumt men mår jag bra så ser jag allt mer positivt om än jag har lätt för att halka in i negativitet av ren vana också. Idag är jag glad för att jag har gått en promenad i solen, min familj mår bra och jag ska träffa mina fina kompisar imorrn. Jag känner städpepp, duschpepp och middagspepp också.

    1. Vädret påverkar nog oss en hel del tror jag. Vem blir inte glad av sol, och lite tjurig av konstant regnande. Dagsformen tror jag också på. Vissa dagar är jag sur som en citron, det gååååår inte att ljuset i tunneln liksom. Och självklart har man ingen god mat hemma, det ösregnar, stora högar av tvätt som är smutsig eller som måste vikas. ALLT sånt händer de dagar man är som mest grinig.
      Jag vet vad jag är pepp för. Semla. Sååå pepp. Vi ses snart!!

  3. Jätte fint inlägg. Jag ser mer småsaker nu än när jag var yngre som gör mig glad. Det kan va ett litet samtal med någon okänd vid bussen som varit trevligt. Att som i dag efter affären skulle jag hem och fika!! I går bädda vi rent och storstäda då är man glad. Naturligtvis solen hjälper mig mycket älskar att se den titta fram och när VÅREN kikar fram då är man lycklig. Det behövs inte så mycket. Att läsa din blogg blir man glad av. Tack för att vi får följa dig. Kram

  4. Tack för ett fint inlägg Louise! Så mycket jag känner igen mig i och många bra påminnelser!

    Jag tittade på ett TED-klipp härom månaden som handlade om tacksamhet. De pratade om att när vi försöker känna och tänka på tacksamhet så kan vi inte längre vara negativa (typ ledsen, arg, bitter osv). Jag var inte medveten om det, men har börjat tänka mer och mer på det och känna att det känns sant. Jag försöker tex skriva ner tre saker jag är stolt över, tre saker jag är tacksam över och tre saker jag skulle vilja ha hjälp med varje morgon. Ibland är det tungt att sätta sig och jag känner negativitet och motstånd. Men varje gång jag plitat ner de där meningarna så mår jag mycket bättre.

    Tack återigen för massa bra punkter! Önskar dig en trevlig helg!

    /Anna

    1. Vad kul att du gillade inlägget och kunde känna igen dig i mycket det jag skrivit. Och tack själv för dina bra tips där med tre saker i varje kategori. Det kanske är något man skulle få in som rutin. Jag tror det blir lättare medans tiden går och man gör det till en vanesak att skriva ner sånt. Fast ändå variera sina svar såklart.
      Ha en bra vecka! Kram Louise

Kommentera