Sur på morgonen? Så här vänder du på ditt dåliga morgonhumör!

Det finns dagar då ALLT känns fel från det att dagen startar på morgonen. Morgonhumöret bara osar som ett svart moln över dig. Eller så kanske det vänds under dagen och det mest känns helt plötsligt bara skit. Ingenting är bra och när jag känner den irritationen så blir jag också väldigt vass i tonen när jag pratar med någon. Samtidigt blir jag också arg på mig själv, varför är jag så irriterad idag? Hur kan jag vända detta så att jag blir mitt vanliga jag igen?

Här kommer några tips till dig när du bara känner att du vaknat på helt fel sida en dag.


Acceptera.
Dagen har precis börjat och du kan inte göra så mycket mer än bara acceptera att du har en dålig dag. Det är många timmar kvar tills läggdags igen så det är helt enkelt lika bra att bara försöka ta sig igenom dagen hur svårt det än kan kännas.

Somna om igen. Ja, tiden går och har du möjlighet att somna om så kanske du vaknar på ett bättre humör nästa gång igen. Gör du inte det så har du åtminstone tagit dig igenom en, två eller tre timmar genom att sova.

Spring, träna eller duscha. Gör något som gör dig glad eller som får dig att koppla bort din irritation. Genom att springa eller träna så använder du kroppen och du kan oftast inte koncentrera dig på annat under tiden. Stresshormonerna frigörs. Genom att duscha så varvar du ner, tankarna kanske flödar ännu mer men oftast sorteras dom bättre efteråt. Jag får mina bästa bloggidéer när jag duschar, inklusive detta inlägg. Synd bara att jag inte kan ta med mig telefonen in i duschen.

Pyssla. Sätt tankarna på något helt annat som gör att du måste koncentrera dig och koppla bort allt annat än just pysslandet. Gör pärlhalsband med små, små pärlor, måla i en målarbok för vuxna som innehåller små detaljer, virka, sortera bilder på datorn eller telefonen.

Smsa en vän. Välj någon person som du vet får dig på bättre humör. Anledningen till varför du inte ska ringa hen är för att hen ska vara förberedd och kanske komma med ett glatt humör till dig. Det värsta som finns just nu är ju faktiskt om din vän också är på dåligt humör. Eller inte har tid att prata.

Undvik speglar. När jag är på dåligt humör så ser jag inte direkt ut som Beyonce i mina speglar. Jag är såklart lika snygg som henne egentligen (hoppas ni förstår min ironin här) men just idag så kan jag inte själv se detta när jag känner mig irriterad. Så undvik speglar ett tag och när du känner dig som dig själv igen så kommer även du se din Beyoncekopia i spegeln igen.

Stäng av internet. Med dagens sociala medier så kan det lätt hända att vi ibland jämför oss, våra liv, våra framgångar, våra hem och ibland till och med våra barn och partners. En del jämför mer och andra mindre. Är man redan irriterad så tror jag inte att det blir bättre med sociala medier. Snarare tvärt om. Man känner kanske en viss irritation över andra människor, även de man älskar eller står nära. Internet tar enormt mycket energi ibland så ta bort det och njut av stunden här och nu istället.

Säg ifrån. Ibland orkar man bara inte lyssna, gå in i en diskussion eller dela med sig av sin åsikt. Säg till personen du pratar med att du inte är på humör idag. Om du orkar utveckla dig så gör det så att personen i fråga förstå. Om inte så säg bara ”Inte idag.” Var också tydlig och förklara för personen senare, när du känner dig på bättre humör varför du inte ville prata. Du behöver inte förklara allt i minsta detalj men ett enkelt sätt man kan berätta är:
”Jag hade en dålig dag/var riktigt irriterad på något annat och kunde inte koncentrera mig när vi sågs sist”
Förhoppningsvis så förstår hen.

Sockerkick. Alla sockermotståndare kommer att hata mig nu men ta en liten bit av en choklad, något gott som du gillar. Det behöver inte alls vara en stor bit. Som ni kanske vet så tycker jag om Marabou choklad. Men det ni kanske inte vet är att jag äter inte mer än 3-4 rutor i taget. Det blir för mycket choklad om jag skulle äta mer än så och dom där rutorna är alldeles lagom för mig. Särskilt de dagar jag känner att humöret inte är på topp.

Bli kramad. Dom där extra långa, varma kramarna från ditt barn, din sambo, en nära vän eller en förälder när de är som bäst. Sånt blir man glad utav. Du blir lugnare, gladare och får mer energi. Och visste du att en kram som varar längre än 20 sekunder har visat sig ha en stärkande effekt för immunförsvaret. Så kramas mera.

Se en komedi. Vet du någon bra film eller tvserie som är riktigt rolig så se den. Det bästa att bota irritation med är att just skratta tycker jag.

 

2 svar på “Sur på morgonen? Så här vänder du på ditt dåliga morgonhumör!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.