Prova napcabs nästa gång du mellanlandar!

Jag tänkte berätta om vår speciella natt på Tysklands flygplats i Munchen när vi reste från Antalya till Göteborg.
Jag vill också tillägga att detta INTE är något samarbete ö.h.t. utan bara en skitcool grej som jag gillade och ändå vill tipsa om.
Jag har också skrivit ett inlägg om hur det var att flyga själv med två små barn tillsammans med mina bästa tips inför en sådan resa.
Det inlägget heter Resa med två barn till Sverige.

Någon gång i juni-juli så började jag kika på resor till Sverige men upptäckte snabbt att charterresorna var mycket dyrare i år. Och de gick inte ner i pris ju närmre augusti vi kom utan snarare tvärt om.
Priserna gick upp.
Runt 14-16.000 skulle en resa för mig och mina två barn gå på och då var detta enbart flygresa. Jag ville gärna resa med direktflyg, för det ÄR lättare när man åker själv med barn.
Men priserna var alldeles för höga.
Tillslut började jag kika på reguljärflyg och upptäckte att de faktiskt var billigare…men med ett litet ”problem”
Lång väntan/övernattning på någon flygplats i europa. Och ska jag vara ärlig så kändes det inte alls lockande att stanna på en flygplats i europa över en natt, själv med två barn. Vart skulle vi sova och framför allt HUR skulle vi kunna sova?

2017-08-06 19.57.49

Så det var mycket sökande för både resor och sovplatser ett tag och det jag kunde tänka mig, om vi inte skulle checka in på något dyrt hotell, var en vanlig sovsal på någon flygplats.
Allt är bättre än hårda bänkar på en flygplats tänkte jag. Men de flygplatser jag kikade på hade inte längre sovsalar.
Så tillslut hittade jag det ultimata som tillslut blev vår övernattningsplats på flygplatsen i München.

Napcabs.

Har ni hört talas om detta?

Det hade inte jag men det kan vara det smartaste och kanske mest genomtänkta idéen jag stött på som mamma.

Så här gick det till. Vi landade tillslut i Tyskland efter att Esma gråtit OCH bajsat sista timmen på flygresan från Antalya flygplats. Klockan var strax innan 22.00 och vi går igenom passkontrollen i Tyskland och efter lite om och men kommer in på själva ”taxfree området” på flygplatsen i München.
(Jag kommer berätta mer om resan framöver i ett annat inlägg. Det var inte så enkelt att komma igenom som jag först trodde nämligen)

Väl där inne så tar vi oss till gate G06. Det var en bra bit att gå men här visste jag, efter att ha kollat igenom allting väldigt noga på München-Franz Josef Strauss flygplat’s karta och även Napcabs hemsida att det skulle finnas 4 stycken napcabs vid just det området.
Napcab är alltså som det heter…en nap – cab. Sov kabin. En sovplats.

Innan vi gjorde oss klara för att sova där så gick vi på toa och allting sånt eftersom jag visste att man kunde lämna sin napcab, sovkabin en kort stund, men det skulle vara alldeles för krångligt för mig med två barn på en helt stängd och nästan tom flygplats.
Så vi gjorde oss klara och valde sedan en napcab för oss.
Grannboxen var upptagen så vi valde den lediga bredvid och det första man gör är att knappa in sin mail och betalar med sitt betalkort.
Det kostar 10 euro per timme mellan kl. 22-06 och mellan 06-22 (dagtid alltså) kostar det 15 euro per timme.
Skulle vi checka in på Hilton hotell som finns bra tillgängligt på flygplatsen så skulle vi få det lite mer bekvämt, lyxigt och större utrymmen. Men det skulle dessutom kosta över 200 euro för oss.

2017-08-06 23.08.20

Jag knappade in alla uppgifter i databasen, betalar och anger en personlig kod. Vill vi lämna vårat bås för ett kort tag så anger man bara koden sedan.

Inne i det lilla båset så finns det en säng på 80×200 cm.
Innan jag bestämde mig ett par dagar innan avresa för att vi skulle prova detta när vi kom fram till Tyskland så mätte jag här hemma. Sedan provlåg jag och barnen för att se så att vi kunde få plats allihopa på den storleken. Men det var inga problem alls för oss.
Hade Kadir varit med så hade det nog blivit trångt men inte helt omöjligt ändå.

I båset finns också ett litet skrivbord och eluttag för laddare till mobil, data etc.
En del kanske använder dessa bås för att arbeta istället för att sova eller vila under tiden de väntar på sitt nästa flyg. Du får vara i fred och det är lugnt och skönt där inne.

På den lilla tvskärmen vid sängen så kan man ställa in ljuset, välja musik och kolla flygavgångar.
Du kan också ställa in värme/kyla med hjälp av en termometer på väggen. Jag hade det på medelvärme från början under natten men upptäckte att det blev ganska så kallt faktiskt.
Sedan finns det ett draperi som man drar ner så att ingen kan se in. Och det gör att du kan byta om etc. där inne också. Båset är visserligen ganska liten men tillräckligt stort för att kunna göra sådana saker som att ex. byta om.

2017-08-06 23.13.41

Adem sov igenom hela natten. Esma vaknade ett par gånger eftersom både hon och jag var lite förkylda och hostade. Jag sov ingenting den natten knappt, jag var alldeles för orolig att inte vakna i tid på morgonen tror jag.
Men det var skönt att vara i fred, kunna stänga ögonen ett tag och framför allt att barnen sov.

2017-08-06 22.57.59

Vakna!
2017-08-07 06.03.04
2017-08-07 06.17.23

Det finns en kudde och ett täcke på plats när man checkar in i sitt bås och sedan städas det efter varje gäst. När du checkar in i början så får du även fylla i hur många timmar du vill stanna i båset.
Sedan skickas det över till en personal som alltså kommer och städar när din tid är slut.
Vi gick därifrån tidigare eftersom vi var klara och ville köpa frukost på morgonen därpå. Men eftersom du måste ha en personlig kod för att komma in så kan ingen komma och använda kvarvarande tid.

Jag skrev in att vi ville ha vårat bås i ca 9 timmar och jag tror det kosta lite över 800 kronor för oss. Det var väl spenderade pengar eftersom jag, trots knappt någon sömn, faktiskt var relativt utvilad för att orka med sista resan hem till Sverige och Göteborg dagen efter.

napcab
Bildkälla: www.napcabs.com

Vill ni läsa mer om Napcabs så hittar ni deras hemsida på www.napcabs.com
På Münchens flygplats finns det totalt 10 stycken napcab’s fördelat på 3 områden och på Berlin-Tegel flygplats så finns det totalt 2 napcabs.
Minsta avgift är 30 euro även om du stannar mindre än 2-3 timmar.
Man kan inte förboka någon napcabs tyvärr.

5 svar på “Prova napcabs nästa gång du mellanlandar!”

1. Verkar va väldigt smidigt man slipper ju lämna flygplatsen. Synd om man vill ha en och det är fullbokat bara. Bra tips om det är någon som behöver. Har aldrig hört det innan. Kram

1. Ja det är en chansning så man får nog ha lite plan b OM det skulle vara upptaget. Men för oss funkade det jättebra och det var kul att testa detta. Nästan så att jag vill göra om det nästa gång igen 😉

2. Men det där såg ju nästan lite mysigt ut! Jag hade haft det hur skönt som helst i en sån 🙂 Men om man inte kan förboka så måste man alltså vara beredd på att alla napcabs kanske redan är tagna och då får man finna sig att eventuellt inte ha någonstans att sova (annat än en bänk på flygplatsen typ)? Så ni höll bara tummarna och hoppades på det bästa eller?

1. Det var jättemysigt och det kändes lite som ett extra äventyr innan vår ”riktiga” resa med massa roliga grejer i Sverige började. Och så smidigt, med och utan barn. Men ja, tyvärr får man chansa och hoppas på att det är ledigt. Eller räkna med att det är upptaget beroende på hur man ser det. Jag tror inte de som stannar under 3 timmar på flygplatsen väljer att utnyttja detta dock, och en hel del som mellanlandar brukar kanske inte välja längre stopp om de inte måste. Jag mailade även med napcabs för att vara riktigt säker men de sa att bokning gick tyvärr inte. Inte ens om man var en mamma med två barn som frågade snällt haha 😉 Prova nästa gång om du har möjlighet. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.